Home » Kunstenaars

Kunstenaars

SKEP is met skepkunst een platform voor hedendaagse kunst van professionele kunstenaars uit Noord Nederland. Met inspirerende en intrigerende dialogen tussen de kunstenaars en hun werk en hoe al die verschillende kunstwerken verbanden aangaan die je van te voren nooit had kunnen bedenken. Kunstwerken die opnieuw door deze dialoog en wisselwerking de zeggingskracht van kunst meer dan waarmaken.

Barteld

Onvermijdelijk wordt ons de kritieke toestand waarin de aarde verkeert steeds duidelijker.

Het grijpt ons langzamerhand bij de keel.

Of het nu gaat om klimaat of politiek op mondiaal of lokaal niveau, vast staat dat we in zwaar weer verkeren.

Dat deze ontwikkelingen Barteld niet onberoerd laten, wordt zichtbaar in zijn laatste werk.

In zijn schilderijen laat hij zien dat het schilderen troostrijk en soms confronterend kan zijn.

Website Barteld

Geit 2022, 30 x 40 cm, olieverf op doek van Barteld

Jan Bodde

Jan Bodde studeerde in 1980 af aan de Academie voor Beeldende Kunsten ’Academie Minerva’ in Groningen. En is sindsdien werkzaam als beeldend kunstenaar. Hij woont en werkt in Baflo.

Zijn werken ademen de sfeer van de schemering, de sfeer die herinneringen oproept en uitnodigt tot introspectie.

Het werk toont een imaginaire ruimte, waarin mensen en dieren stil en kwetsbaar hun plek innemen. Het is de verbeelding van het denken over leven en vergankelijkheid.

Website Jan Bodde

Jan Bodde, olieverfschilderijen en tekeningen, skepkunst, hedendaagse kunst, arcadia, paradys, openstal, zuidoost Friesland, curator Wietske Lycklama à Nijeholt
Druppels 2018, gewassen inkt op papier, 200 x 300 cm van Jan Bodde

Anne Dijkstra

In haar tekeningen en publicaties vangt Anne Dijkstra haar verwondering voor de wereld. In tekst en beeld verkent ze tussenruimte – met name haar alledaagse leven en herinneringen – en nodigt ze uit tot verstilling.

De thema’s die ze gebruikt zijn persoonlijk en intiem; ze besteedt aandacht aan de kleine dingen, die misschien vaak over het hoofd worden gezien, maar zo weet ze juist aan iets universeels te raken.

Het werk van Anne is ingetogen en subtiel, en dat zijn haar materialen ook: ze tekent met grafiet- en kleurpotloden, gebruikt af en toe druktechnieken, en haar collage-achtige werk maakt ze op papier dat ze in haar dagelijks leven tegenkomt en verzamelt.

Website Anne Dijkstra

Anne Dijkstra, verdwaalster, potlood tekeningen, skepkunst, hedendaagse kunst, arcadia, paradys, openstal, zuidoost Friesland, curator Wietske Lycklama à Nijeholt
Familieportretten, potlood op papier, A4 van Anne Dijkstra.

Raimond Evers

Raimond Evers heeft de laatste jaren vooral machine-achtige kunst sculpturen gemaakt. Net als in een fabriek verrichten deze dingen uniforme handelingen en brengen producten voort. Zo werden machinaal zuchten geslaakt, vogelgefluit ten gehore gebracht en de aarde op voldoende vaart gehouden.

En ‘de berg groeit’ door… Zoals een zucht, is ook deze installatie tijdelijk van aard. Tot nu toe heeft het nog stand gehouden maar hergebruik, duurzaamheid en verouderingsproces loeren ook hier om het hoekje. Het kan zomaar de laatste keer zijn.

Naast ‘de berg groeit’ zijn ook concepten/schetsen, assemblages en andere dingen te bewonderen.

Website Raimond Evers

Raimond Evers, De berg groeit, kunstmachine, hedendaagse kunst, galerie Hoogenbosch, skepkunst, lf2028, arcadia,
De berg groeit, kunstmachine van Raimond Evers

Geertje Geertsma

‘Soms loop ik buiten en dan bekruipt mij een ondermijnend apocalyptisch gevoel. Ik ervaar een stervende natuur als ik overal zwerfafval en omgezaagde bomen zie.

En toch, in mijn tuin, in het park en in het bos groeien zwammen, van soms maar een paar millimeter, met fantastische kleuren en vormen. Dit is een ongekende biodiversiteit waar ik helemaal in kan verdwijnen. 

Het zijn vooral de groeivormen die associaties oproepen, waar mijn blik op blijft rusten, vrouwelijke – en mannelijke vormen en vooral ook sensuele vormen. De overeenkomsten spreken mij meer aan dan de verschillen. 

Dit brengt mij naar een wereld zonder rangorde en scheidslijnen. Hier mogen twijfels en mysteries zijn … en sprookjes.’

Website Geertje Geertsma

Geertje Geertsma, paddenstoelen, emaille op koper, skepkunst, arcadia, hedendaagse kunst, zuidoost Friesland, het andere Friesland
Pink Puffballs, emaiille op koper van Geertje Geertsma.

Betty van der Kamp

In 2000 studeerde Betty af aan de kunstacademie Minerva in de studierichting interdisciplinair, wat zoveel inhoud als niet in een specifiek hokje te stoppen.

Eerst het idee/ fascinatie en daarna volgt de techniek waarin dat idee/ fascinatie uitgevoerd wordt.
Ei tempera schilderijen op linnen van De Deelen maar ook een foetus met scherpe suikerkristallen bedekt.

Kunstwerken ontstaan vanuit de kunstenaar maar de werken worden geïnterpreteerd door de beschouwer en dat hoeft helemaal niet op dezelfde wijze te zijn. Misschien zelfs liever niet. Ga kijken en bepaal zelf wat je ziet.

Website Betty van der Kamp

Suikerjurk Betty van der Kamp, skepkunst, skep, hedendaagse kunst, het andere friesland, zuidoostfriesland, arcadia, galerie Hoogenbosch
Suikerjurk Betty van der Kamp

Miriam Knibbeler

‘Mijn werk ontstaat vanuit een gevoel van verbondenheid met alles wat leeft. De beelden zijn herkenbaar als mensen, dieren, planten, of hybride vormen.  

Ik speel met schaal en vervormingen waardoor op een subtiele manier vervreemding kan ontstaan, soms meer voelbaar dan zichtbaar.

Wat mij aantrekt is de lichamelijkheid die we gemeen hebben. En alles wat daarin besloten ligt.

In onze wereld van overdaad, overprikkeling en overconsumptie wil ik graag terug naar het lichaam, naar het kleine, naar weer voelen.

Of zoals Susan Sontag zegt in haar essay Against Interpretation: “What is important now is to recover our senses. We must learn to see more, to hear more, to feel more.”

Website Miriam Knibbeler

Miriam Knibbeler, wassenbeelden, skepkunst, arcadia, hedendaagse kunst, zuidoost Friesland, het andere Friesland
Detail installatie ‘Earth my body’ was en gemengde techniek van Miriam Knibbeler.

Sabine Liedtke

Sabine Liedtke (Drachten, 1971) maakt tekeningen en combineert materialen zoals verf, fotografie en keramiek. Ze zoomt in op details uit de natuur.

Inzoomen op een onderwerp en het isoleren uit de omgeving is voor haar een manier om beter te kijken. Ze kiest zorgvuldig figuratieve en abstracte vormen als beeldtaal. Haar tekeningen worden opgebouwd door het repetitief tekenen van lijnen of stippen.

Het weergeven van de realiteit is een middel, het gaat uiteindelijk meer om het gevoel dat het werk oproept. Sabine Liedtke studeerde af aan Academie Minerva in Groningen. 

Website Sabine Liedtke

Sabine Liedtke, potlood, skepkunst, arcadia, kunstmanifestatie 7 Droom Duo's, hedendaagse kunst, tekenkunst
Spreeuw V, 20 x 30 cm, acryl op paneel van Sabine Liedtke.

Wietske Lycklama à Nijeholt

Wietske Lycklama à Nijeholt schildert vanuit een soort zingevende en innerlijk noodzaak over wat haar raakt in haar leven en de wereld om haar heen. 

In figuratieve (herkenbare) olieverf schilderijen, (zelf)portretten van een persoon, dier of voorwerp die een eigen verhaal vertellen. Portretten als drager van een emotie in een opmerkelijke vlakverdeling zodat ook de kijker geraakt wordt door de essentie van een bepaald gevoel, emotie of ervaring.

Soms met een onheilspellende ondertoon omdat het leven ingewikkeld en verraderlijk is maar vaker met hoop als ode aan de veerkracht van de menselijke ziel.

Website Wietske Lycklama à Nijeholt

Try to say, 100 x 125 cm, olieverfschilderij van Wietske Lycklama à Nijeholt

Marijke Pieters

Marijke-Pieters, abstract olieverfschilderij, skepkunst, skep, hedendaagse kunst, het andere friesland, zuidoostfriesland, arcadia, kunstmanifestatie 7 droom duo's,
Bitter sweet, 150 cm x 150 cm, olieverfschilderij van Marijke Pieters

Henrike Scholten

In haar recente werk gebruikt Henrike Scholten vooral zeventiende-eeuwse prenten als bronmateriaal. De tekeningen verwijzen naar decoratieve kunst, maar ook naar de landkaarten en bordspellen die destijds als gedrukte prenten te krijgen waren.

Door onnatuurlijke kleuren en abstracte vormen, samen met verwijzingen naar haar eigen omgeving, ontstaat een wisselwerking tussen historische en hedendaagse beelden.

Met het gebruik van kleurpotlood geeft Scholten een feministische en subtiel ironische invulling aan de geschiedenis.

Website Henrike Scholten

Henrike Scholten, skepkunst, kleurpotlood, arcadia, kunstmanifestatie 7 Droom Duo's, hedendaagse kunst, tekenkunst
Het monument, 200 x 150 cm, kleurpotlood op tekenpapier van Henrike Scholten

Gert Sennema

Reliekhouder van verhalen en opgeleid in Groningen. Zijn beelden krijgen vorm in traditionele materialen met ambachtelijke bewerking.

In de werken voor de publieke ruimte en het vrije werk wordend de motieven ontleend aan de directe omgeving. Natuur en (kunst-)geschiedenis worden naast elkaar gebruikt als bron.

De beelden willen de zoektocht in materie delen. Een verhaal van betovering in een onttoverde wereld.

Website Gert Sennema

Gert-Sennema, houtsculptuur, skepkunst, skep, hedendaagse kunst, het andere friesland, zuidoostfriesland, arcadia, galerie Hoogenbosch
Leutje wicht, houtsculptuur van Gert Sennema

Bennie Timmer

Bennie Timmer (Academie Minerva 1982) toont in zijn werk een picturale belangstelling voor zijn eigen omgeving, het Noordelijke landschap. Land, water, lucht, licht en ruimte, juist in het Noorden nog in ruime mate aanwezig, zijn terugkerende thema’s. 

Op grotere en kleinere formaten gaat zijn aandacht uit naar velden, vlakten, oppervlakken, en ruimtes die hij op een formele en fundamentele manier verdiept in tekeningen en schilderijen.

Timmers werk gaat uiteindelijk over ‘kijken’. Ook van de kijker wordt gevraagd ‘te kijken’ om zich met eigen gedachten en associaties te verplaatsen in het werk. Door langer te kijken zie je meer…

Website Bennie Timmer

Bennie Timmer, abstract olieverfschilderij, skepkunst, skep, hedendaagse kunst, het andere friesland, zuidoostfriesland, arcadia, kunstmanifestatie 7 droom duo's,
Berken, olieverf op linnen (140 x 140 cm) van Bennie Timmer

Paul Verheul

Abstractie is wat Verheul de ruimte geeft om het grijze gebied tussen gebaar en zwaartekracht te verkennen.
Zijn methode omvat natuurlijke processen: weken, vlekken en kreuken stellen hem in staat het toeval te omarmen en de mogelijkheden die inherent zijn aan het maken van markeringen uit te breiden.

Verheul duikt in het materiële aspect van gebaren. Het zijn de sporen van de waarneembare herinnering aan zowel opzettelijke als toevallige handelingen. Wat naar voren komt is een los schrift, onmiskenbaar in zijn bedoeling, maar bevrijd door conventies.

Verheul brengt weven en schrijven bij elkaar; twee naturen die al verbonden zijn door hun lijnen en het achterlaten van sporen. Maar wat in het werk van Verheul echt de aandacht vraagt, zijn de spanningen die in stilte lopen: soms terug te vinden in de materiële krachtuitoefening, dan weer een kenmerk van zijn tracering.  

Paul Verheul, Draadsculptuur aan de wand, skepkunst, hedendaagse kunst, arcadia, paradys, openstal, zuidoost friesland, curator Wietske Lycklama à Nijeholt
Draadsculptuur 2022, 300 x 200 cm van Paul Verheul

Rix Wierenga

Heb je net bedacht dat haar werk er wel erg argeloos uitziet, zie je dat je op het verkeerde been gezet bent.

Want haast overal wringt wel wat: een kleine jongen is  doodsbenauwd voor zijn eigen huisdier; een vrouw die met een blijde glimlach haar halsketting draagt, blijkt in feite een nest schreeuwende jonge katten als een molensteen om haar nek te hebben.

En steeds weer die onbeholpen figurant die in het werk opduikt en zich met verbijstering lijkt af te vragen: ”HUH?” Ik hier?”

Verward zijn ze niet echt, deze figuranten. Wel gedesoriënteerd, en terecht. Wij zijn allemaal sukkels en helden tegelijk: de kleine epiek van alledag.

Website Rix Wierenga

Rix Wierenga, kunstschilderij, hedendaagse kunst, galerie Hoogenbosch, skepkunst, lf2028, arcadia,
Boos meisje, 30 x 40 cm, kunstschilderij van Rix Wierenga